Nieuws
PERQA in Bedrijvig Oss - Perqa Drukkerij
16734
page-template-default,page,page-id-16734,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,side_menu_slide_with_content,width_370,qode-theme-ver-13.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

‘Positief ondernemen door krachten te bundelen’

 

Een paar jaar geleden kenden Jeroen van der Heijden en Mark van Ballegooij elkaar alleen maar van naam. Inmiddels zijn hun Osse bedrijven Drukkerij Druk-inn en Total Graphics gefuseerd en werken de ondernemers intensief samen. De heren staan niet graag in de schijnwerpers, maar in Bedrijvig Oss vertellen ze uitgebreid over hun fusie en hun bedrijf Perqa.

Wie denkt dat de heren wanhopig op zoek waren naar een nieuwe samenwerkingspartner heeft het mis. “Mark en ik zijn elkaar min of meer toevallig tegen het lijf gelopen”, opent Jeroen. “Een fusie was voor ons allebei niet noodzakelijk, maar we hadden wél dezelfde ambitie: doorgroeien. Daarover raakten we in gesprek. Vervolgens voelden we eigenlijk al vrij snel aan dat we elkaar als geen ander konden versterken. Bovendien beschikken we samen over meer dan honderd jaar ervaring.”

 

“Alles wat ik niet had, had Jeroen”, vult Mark aan. “En andersom gold precies hetzelfde. We hadden allebei ontzettend veel verschillende taken en verantwoordelijkheden binnen onze eigen bedrijven. Oók dingen waar onze persoonlijke interesses en krachten niet lagen. Nu is dat totaal anders. Jeroen is ons gezicht naar buiten toe. Intern is hij de technische man en stuurt hij onze medewerkers aan. Ondertussen verzorg ik het klantcontact, de planningen en de nazorg. Zo benutten we elkaar volledig in elkaars kracht. Het klópt gewoon. Wat dat betreft is het best bijzonder dat we elkaar hebben gevonden.”

Best bijzonder dat we elkaar hebben gevonden

Keukentafelgesprekken

Dat wil overigens niet zeggen dat de fusie zomaar tot stand kwam, vertelt Jeroen: “Er zijn heel wat ‘Brown Paper sessies’ aan de keukentafel aan vooraf gegaan. Een fusie is een flinke stap, je gaat toch een soort huwelijk aan. Daarom hebben we uitgebreid de tijd genomen om elkaar eerst goed te leren kennen. Passen onze karakters bij elkaar? Wat zijn onze individuele valkuilen? En wat voor bedrijf willen we straks zijn? In dat hele proces heeft mijn partner Danielle overigens een belangrijke rol gespeeld. We gingen écht met de billen bloot, dat was soms best spannend. Maar dat móest volgens ons gebeuren om te bepalen of we samen verder wilden gaan.”

 

Bij Perqa komen digitaal drukwerk en het oude ambacht perfect samen. Dat bood al veel potentie, maar door de diepgaande keukentafelgesprekken ontstond nog meer vertrouwen om het te gaan proberen. Niet door meteen te fuseren, maar door een pilot te starten. “Gewoon om te ontdekken of het ook echt zou werken”, aldus Mark. “We merkten al snel dat samen ondernemen ons veel positieve energie gaf. Na een jaar hakten we daarom de knoop door: we gingen fuseren.”

Fusie

Na de fusie duurde het even voor alle gezamenlijke processen goed waren ingericht. “Zo’n verhuizing maakt dat er nieuwe routes ontstaan”, vertelt Jeroen. “Zowel machinaal als in mensen. Gelukkig wisten we precies waar we naartoe wilden. En we betrokken onze medewerkers overal bij. Daardoor ging het eigenlijk best snel allemaal. Onze klanten hebben er waarschijnlijk niet eens wat van gemerkt.” Mark vult aan: “We zijn bewust terughoudend geweest in de berichtgeving rond onze fusie. In plaats van roepen over wat we voortaan allemaal kunnen, hebben we de boel eerst rustig in gang gezet. Dat kon ook, want we wisten allebei dat onze klanten de voordelen van onze fusie vanzelf zouden gaan ondervinden.”

Rolverdeling

En de mannen kregen gelijk: bestaande klanten zijn hartstikke enthousiast over Perqa. Bovendien zijn er veel nieuwe klanten bijgekomen en zijn er ook oude klanten teruggekomen, vertelt Mark: “Door onze krachtenbundeling is er een full service drukkerij ontstaan. En omdat onze onderlinge rolverdeling zó duidelijk is, presteren we op alle fronten beter, efficiënter en sneller dan vroeger. Zónder dat we een productiebedrijf worden.”

 

Daarmee doelt Mark ook op de opkomst van internetdrukkerijen. “Die partijen zijn vaak goedkoop en kwalitatief niet eens zo slecht”, legt Jeroen uit. “Maar het probleem is: dat drukwerk dóet niets. Daarom kiezen we bij Perqa heel bewust voor drukwerk met een extra dimensie. Bijvoorbeeld door veredeling: foliedruk, een stijlvol reliëf of een chique glanzende laag. Daar wordt een visitekaartje of reclamemateriaal echt bijzonder van. Op die manier maken we zichtbaar verschil. Helaas denken nog veel ondernemers dat drukwerk daardoor ook fors duurder wordt. Maar dat hoeft dus helemaal niet! Bovendien vinden we het alleen maar leuk om klanten te helpen en adviseren. Drukken is en blijft onze trots.”

We kiezen heel bewust voor drukwerk met een extra dimensie

Over Perqa

Perqa is in 2016 ontstaan uit een fusie tussen Drukkerij Druk-inn en Total Graphics. Klanten kunnen er uiteraard terecht voor drukwerk, maar ook voor veredeling, verwerking en vormgeving. Daarnaast denkt Perqa als sparringpartner graag mee over online en offline communicatiestrategieën. In hun pand aan de Tubantenweg in Oss hebben ze alle technieken in huis om klanten zo goed mogelijk te helpen. Bovendien zijn ze maatschappelijk zeer betrokken. Zo ondersteunen ze de Stichting Oss Cultureel en zijn ze een belangrijke sponsor van Bourgondival ‘Van Streek’.

 

Bron: Bedrijvig Oss